Search for the Golden Grail

In april 2016 heb ik samen met een team van Indietopia meegedaan aan een Game Jam op de Maartenskliniek in Nijmegen. Het doel was om een leuke game te bedenken voor revalidatie op het Grail systeem. Het Grail systeem bestaat o.a. uit een high-tech loopband en een heel groot scherm zodat een revaliderende patiënt als het ware in een virtuele omgeving loopt.

Ons team (met o.a. Matthijs Rosier van Polygon Interactive en Rieneke Schaap van Studio Bleep) bedacht “The Search for the Golden Grail”.


Je bent dan als speler een deelnemer in een Japanse quiz-show (denk aan “Wipe-Out“). Je doel als speler is om de obstakels zo goed mogelijk te ontwijken of te overwinnen en vooral niet in een gat te vallen. (Gelukkig kun je niet echt in het water vallen!) De quiz show host (presentator) is soms een beetje gemeen en het publiek is ook wispelturig: het kan je toejuichen aanmoedigen of uitjouwen. Maar dat hoort allemaal bij de show.

Wat is mijn bijdrage?

Als team hebben we samen het concept bedacht, daarna was ik een van de twee programmeurs die binnen 50 uur de code voor gebruik op het Grail systeem moest schrijven. Omdat de Grail gebruik maakt van een eigen game engine en Lua als programmeertaal, bleek dat best wel lastig. (Gelukkig had ik in twee andere game jams al wat ervaring met Lua opgedaan!)

Waar ben ik het meest trots op?

Ons team werd vierde in de wedstrijd en alleen de eerste 3 games zouden uitgebracht worden.

Maar de organisatie vond onze game echter zo leuk, dat de eerste 4 games nu uitgebracht zijn voor de GRAIL, dus inclusief deze game!

(Het is erg leuk om te horen van mensen die deze game gespeeld hebben, zonder dat ze wisten dat wij dit gemaakt hadden!)

Type project:

Software

Serious Game

In opdracht van:

Maartenskliniek Nijmegen en Motek Medical