Een vechtrobot voor VAST

Drents Jeugdtheater DJT De Reus is begin 2011 begonnen met repeteren voor het toneelstuk “VAST”. Voor dit toneelstuk heb ik begin januari 2011 een “vechtrobot” gemaakt die in een plat koffertje (< 11 cm) moet passen. En op een bepaald moment moet Valerie (gespeeld door Nynke Borgman) de tegenspeelster van Bob (Chris Koopman) per ongeluk de robot activeren terwijl hij in de koffer zit. Weet je wat het effect is van een cirkelzaag in een koffertje met documenten?

Wat is mijn bijdrage?

Natuurlijk was mijn belangrijkste taak zorgen dat de illusie van een vechtrobot in een koffertje werkelijkheid kon worden.

 

De schakeling

Dankzij de “Arduino” microchip kon ik snel een schakeling ontwerpen en bouwen die reageert op een TV-afstandsbediening door verschillende geluidjes te laten horen: Hiernaast zie je het idee:

  • Een universele afstandsbediening wordt geprogrammeerd als een Sony TV-afstandsbediening. Aan verschillende knoppen hangen we dan (in het programma voor de Arduino) verschillende acties.
  • Het signaal van afstandsbediening wordt opgevangen door een TSOP1738 sensor die (praktisch onzichtbaar) aan de buitenkant van het attaché-koffertje zit. (Een optioneel LEDje kan laten zien of de ontvanger iets herkent).
  • De Arduino ontvangt het IR-signaal en vertaalt het in de juiste toets. In mijn programma voor de Arduino wordt dan een actie aan verschillende toetsen gekoppeld. De verschillende acties zijn bijvoorbeeld het starten of stoppen van bepaalde geluiden, of het schakelen van een relais.
  • Het relais kan dan gebruikt worden om bijvoorbeeld een accuboormachine die gekoppeld is aan de koffer in te schakelen zodat de hele koffer gaat schudden.
  • De VMUSIC2 schakeling wordt gebruikt om de MP3-files te selecteren en af te spelen. (De VMusic2 heeft een gewone stereo uitgang).
  • De MP3-files staan op een USB-stick en kunnen eenvoudig door de acteurs of regisseur aangepast worden.
  • Een paar luidsprekers op batterijen geeft voldoende volume om vanuit het  attaché-koffertje flinke herrie te maken!

 

Het attachékoffertje

Dit koffertje was een gegeven, en alles moest er in passen. (We konden geen mooier koffertje vinden dat nog steeds die typische managers-uitstraling heeft.) Dat betekende dus dat de vechtrobot (die immers in het koffertje zit) niet te groot en vooral niet te hoog mocht worden.

 
Hierboven zie je het prototype met bijna alle onderdelen: de afstandsbediening moet er nog in en o ja een (half doorgezaagd!) broodtrommeltje en wat versnipperde documenten …..
 

De luidsprekers op batterijen zijn een slag groter dan in het vorige plaatje om toch wat meer geluidsvolume te hebben. Er is nu geen plaats meer voor een trilapparaat.

De vechtrobot

Echte vechtrobots zijn meestal veel te groot om in een attachékoffertje te passen. Maar ik kan er natuurlijk zelf een maken! De robot moest er vreeswekkend uitzien, vandaar het grootste cirkelzaagblad dat ik goedkoop kon krijgen. Maar alleen een cirkelzaag vond ik niet genoeg: ik wou graag zo’n haak of pikhouweel die met enorme kracht de weke delen van de tegenstander vernietigt. Bovendien kan die haar ervoor zorgen dat de robot zichzelf weer rechtop kan krijgen als hij op zijn rug ligt.

De robot is opgebouwd op het frame van een RC-autootje. Maar het oorspronkelijke frame moet natuurlijk wel beschermd worden tegen aanvallen van de tegenstander, vandaar dat de wielen worden afgeschermd. (Ik heb ervoor gekozen de wielen toch zichtbaar te laten zodat je wel kan zien dat het een rijdend model is).
 
O ja en natuurlijk van die vlammen op de zijkant! Ik had graag nog wat meer “battle damage” toegevoegd maar dat lukte niet goed. (Ik heb de metalen onderdelen in een vlam gehouden maar dat zag je niet).

Waar ben ik het meest trots op?

Ik vind mijn vechtrobot best mooi, en met een beetje meer werk was het ook een werkende robot geweest …….

 

(Maar ik vond het toch iets te gevaarlijk om dat in handen van toneelspelers te geven ;-))

Type project:

Software

Theater

In opdracht van:

DJT De Reus