Eind augustus 2013 deed ik mee als deelnemer aan de “Games 4 Health” Game Jam in Eindhoven. In deze game jam moest elk team binnen 50 uur een computergame bouwen die in een zwembad gebruikt kan worden. Ik was gevraagd mee te doen in het team “Zombies ate my game” de winnaar van de Indy Gameleon 2013 game jam vanwege mijn ervaring met hardware voor speciale game interfaces. En … we hebben gewonnen!
We moesten een spel bedenken dat kinderen aanzet om te gaan zwemmen, vooral die kinderen die normaal als laatste worden gekozen bij gym. Wat we uiteindelijk hebben bedacht en in prototype gemaakt is een soort “aankleedspel”.
Wat was mijn bijdrage?
Met alle vijf teamleden hebben we gezamenlijk het concept bedacht. Daarna was het “alleen nog een kwestie van bouwen”. Rieneke Schaap en Merel van der Wees (samen Studio Bleep) deden het art work, Erik Roelofs het programmeerwerk op de PC en Martijn Prins deed alles wat er gedaan moest worden (o.a. bouwen van de vissen). Ik was verantwoordelijk voor de hardware (elektronica) dus ik had de volgende configuratie bedacht: een Server bestond uit een Arduino met een Xbee. Deze server communiceerde met 1 of meerdere clients via Xbee en met een desktop PC via een seriële verbinding. Ik zorgde voor de programma’s op alle hardware en maakte ook de clients. Een redelijk groot probleem was om de elektronica waterdicht te verpakken, maar dat is goed gelukt. Elke client bevat een aantal sensoren waarvan de belangrijkste natuurlijk de RFID detector lus is.
Waar ben ik het meest trots op?
Ik ben er trots op dat ik snel in staat was om een volwaardig prototype te maken zowel in software als in hardware. Ook ben ik trots op mijn kleine ideetjes o.a. om reed-relais te gebruiken in combinatie met RFID-tags: door dit trucje kon ik het stroomverbruik van de clients zeer aanzienlijk reduceren! En verder was het natuurlijk weer erg leuk om samen met een team in korte tijd een leuke game te bedenken en te maken!